Відкриті уроки

Тема. Дієприкметниковий зворот. Відокремлення комою дієприкметникових зворотів після означуваного слова
Мета: дати учням поняття про дієприкметниковий зворот, сформувати уміння визначати його межі в реченні, виробити навички відокремлення дієприкметникових зворотів у реченні відповідно до правил, вчити правильно інтонувати речення з дієприкметниковими зворотами, виховувати любов до рідної землі, до природи та її багатств
Обладнання: Заболотний О.В. Українська мова: підручник для 7-го класузагальноосвіт.навч.заклад./, О.В.  Заболотний, В.В. Заболотний.- 2-ге видання – К.:Генеза, 2016,-256с. роздатковий матеріал, пейзажі рідної природи
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Рідна земля, виплекана руками батьків, є вічною радістю серця.
З журналу
Хід уроку
І. Організаційний момент
- Доброго дня Вам, дорогі діти!
      Подивіться мені в очі. Погляньте один на одного, усміхніться. І з цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях, ми і розпочнемо урок.
ІІ. Повідомлення теми й мети уроку, усвідомлення її учнями.
Оголошення епіграфа уроку. Синтаксичний розбір речення, що є епіграфом уроку.
Які були труднощі під час виконання цього завдання?
Що ж називається дієприкметниковим зворотом? У цьому нам допоможе підручник. Відповідь на поставлене запитання ми отримаємо, коли опрацюємо матеріал §19 на сторінці 68.
На дошці записано два речення
1.      Квіти, посріблені росою, дивляться на шлях.
2.      Сниться вночі мені зорями вишите небо.
  Проблемне питання.
Чому в одному реченні кома ставиться, а в другому – ні?
Висновок формулюється учнями.
Отже, комою виділяються дієприкметникові звороти тоді, коли стоять після означуваного (пояснюваного) слова.
Творче завдання
На сніжинках записаний дієприкметник із залежними словами. Учні конструюють речення з поданими дієприкметниковими зворотами, пояснюють розділові знаки  (Укритий снігом, простелений на луках, освітлена сонцем, вмиті росою, народжені серцем, повиті спокоєм, окрилений і звеличений красою рідної землі, прибрані в ранню росу, порослі травою, затоплені чебрецями, осяяний цвітом яблуні).
Зачитуються речення тих учнів, що складуть їх найшвидше.
Редагування речень
Виправте помилки у вживанні дієприкметникових зворотів.
1.      У лісі дрімають окутані ялини місячним сяйвом.
2.      Шумів вкритий зеленим житом лан.
3.      Поблискувало на сонці вмите дощем листя.
4.      Вдалині показалися оповиті сади вишневим цвітом.
Робота в парах
З кожної пари речень утворіть одне, ускладнене дієприкметниковим зворотом, що стоїть після означуваного слова. Утворені речення запишіть, звороти підкресліть. Поясніть  вживання розділових знаків.
1.      Троянда усміхається сонцю шовковими пелюстками. Вони розтулені назустріч теплу та світлу.
2.      Хмарини розкошують у блакитному небі. Вони розімлілі від останнього тепла осені.
3.      Яблуні посхиляли гілля до землі. Воно обтяжене запашними плодами.
Розвиток творчих здібностей учнів
За поданим початком напишіть твір-мініатюру з використанням дієприкметникових зворотів.
Ось і зима завітала в рідну Україну. Земля, встелена білосніжним килимом, нагадувала казку…
Робота з текстом
Підкресліть речення з дієприкметниковим зворотом. Текст у кожного учня на парті.
Ні, немає на світі кращого неба, ніж небо України. Високе, мов наш дух, воно благословляє свою землю…
Бачу в самому центрі матінки Європи землю бережно обведену хвилястою ламаною лінією…
А через усю Україну посеред широкополих ланів і безкраїх степів плине Дніпро-Славутич, мов та синя стрічка в русій косі спадаючій аж до пояса.
Всеперемагаюча любов наша до рідної України воскресить її і осяяна щастям і сонцем піде вона у віки.
( Учні зачитують речення з дієприкметниковими зворотами, пояснюють розділові знаки в них)

Підсумок уроку
На ватмані, який прикріплено на дошці, намальована ялинова гілка.  У кожного учня на парті лежить паперова кулька. На ній кожен з гімназистів пише новорічне побажання з вживанням дієприкметникового звороту. Всі вітання кріпляться семикласниками до ялинової гілки. (Наприклад: Бажаю успіху, помноженого на творчість і удачу; бажаю миру, здобутого в боротьбі; бажаю веселих свят, дарованих Святим Миколаєм.)

Оцінювання
Домашнє завдання
Вивчити правила §19 на сторінці 68.
Високий рівень
Вставити пропущені букви, виділити комою дієприкметникові звороти.
Біліє обабіч дороги сніг… Білокорі берізки вкриті ін…єм стоять, як дівчатка в сукнях білосніжних. А далі в…дніються кущі калини засипані аж до верхівок сніжно-білою порош…ю.
У дворах в…рує ж…ття. То дітки зачаровані красою зими, висипали на подвір’я. Їм не страшно морозу й холоду. Вони катаються на санчатах і ковзанах добутих із схованок батьками.
Достатній рівень
Підібрати речення з прислів’ями і приказками, у яких є дієприкметниковий зворот.
Середній рівень
Виконати вправу 195, вміщену в  підручнику на сторінці 70

Немає коментарів:

Дописати коментар